Zespół Szkół Samochodowych - logo
s5
s4

Rok szkolny 2014/2015

III Toruńska Noc Muzealna"

W dniu 20 czerwca ja i trzej moi koledzy oraz cztery uczennice z Niemiec braliśmy udział w polsko-niemieckiej wycieczce - projekcie „III Toruńska Noc Muzealna”, które  zorganizowała pani Brygida Gorczyńska. Dzięki temu mieliśmy możliwość rozmawiania po niemiecku oraz obejrzenia obiektów Muzeum Okręgowego w Toruniu. To był 9-godzinny maraton, bo zwiedzanie rozpoczęło się o 13:00 a zakończyło o 22:00. Pierwszym obiektem zwiedzania była wieża ratuszowa. Widoki panoramy Torunia z wieży  były zachwycające. Później zwiedzaliśmy wystawy znajdujące się w ratuszu, a wśród nich unikatową „Srebrną Bibliotekę” ostatniego Wielkiego Mistrza Zakonu Krzyżackiego - Albrechta Hohenzollerna. Drugim obiektem był Dom Kopernika. Następnie udaliśmy się do Kamienicy Pod Gwiazdą i tam oglądaliśmy sztuki Dalekiego Wschodu. Potem byliśmy w Muzeum Podróżników , którego patronem jest Tony Halik, znany polski podróżnik i torunianin. Były tam egzotyczne pamiątki z jego podróży po świecie. Pałac Eskenów na ul. Łaziennej był następnym zwiedzanym miejscem. Oglądaliśmy tam film o historii Torunia w 3D i interaktywną wystawę. O godzinie 20 udaliśmy się do Muzeum Piernika, które zostało otwarte właśnie tego dnia przy ul. Strumykowej w byłej XIX-wiecznej fabryce pierników należącej do rodziny Wesse. Poznaliśmy dzieje piernikarstwa od XIV do XX wieku. Braliśmy udział w warsztatach  wypieku pierników i obejrzeliśmy wystawę  rzeczy potrzebnych do ich produkcji. Był tam też bardzo ciekawy ekran, który imitował lustro i ubierał nas w różne stroje. Następnego dnia w niedzielę zwiedzaliśmy Ciechocinek. Byliśmy wszyscy zachwyceni wycieczką, która nam uświadomiła, jak ciekawe jest poznawanie Torunia i dzięki której poznaliśmy dużo fajnych osób, z którymi mogliśmy rozmawiać po niemiecku. Chcielibyśmy w przyszłości więcej takich wycieczek.

Kevin Carstens, Victor Górski

„Żywa lekcja patriotyzmu”

W dniu 2 czerwca 2015 nasza klasa - czyli II C T4  - poszła na wycieczkę po Toruniu. Była to nagroda za wygranie konkursu „Żywa lekcja patriotyzmu”. O 830 spotkaliśmy się na Placu Rapackiego przy fontannie. Po krótkim przedstawieniu planu wycieczki przez panią Brygidę Gorczyńską, udaliśmy  na miejsce nieistniejącej dziś bramy Starotoruńskiej. Tu pani opowiedziała , jak zorganizowany był system obronny miast w średniowieczu, do czego służyły mury, bramy i baszty. Potem nasz szlak wiódł przy Krzywej Wieży, spichrzach i czterech istniejących bramach. Dalej poszliśmy ulicą Podmurną – najdłuższą ulicą starówki, oglądając kolejne baszty i fragmenty murów. Na końcu  tej ulicy znajduje się  pomnik gen. E. Zawackiej. Następnie weszliśmy na wieżę katedry, gdzie obejrzeliśmy film 3D o budowie tego kościoła. Potem zakupiliśmy produkty niezbędne na ognisko i poszliśmy na zamek Dybowski. Tu zakończyliśmy wycieczkę ogniskiem z kiełbaskami. Na koniec pani Gorczyńska zrobiła nam sprawdzian, który polegał na naniesieniu na mapkę, tego co widzieliśmy. Na zdjęciach widać, że bardzo się staraliśmy i poszło nam dobrze.

Szymon Wiśniewski  - IIC
Brygida Gorczyńska

Fort IV im. Stefana Żółkiewskiego

W dniu 24 marca w ramach kolejnej wycieczki zorganizowanej przez Panią Brygidę Gorczyńską wybraliśmy się do FORTU IV. W wycieczce brała udział 21 – osobowa grupa uczniów. Oprowadzał nas „po wojskowemu” i niezwykle ciekawie znawca fortów i przewodnik - Pan Adam Kowalkowski.

Zwiedzaliśmy fort, który jako jeden z nielicznych w Polsce zachował się bardzo dobrze. Patronami fortu są: Yorck - pruski generał i Żółkiewski- polski hetman.

Fort nigdy nie został użyty podczas wojny, ale zawsze służył do odstraszenia przeciwnika.

Fort IV został wybudowany w latach 1878-1884 jako trzeci z kolei fort toruńskiego pierścienia fortecznego, a zarazem pierwszy, w którym zastosowano odcinki wału dolnego piechoty. Był przeznaczony dla załogi liczącej dwie kompanie piechoty (500 ludzi) oraz obsługi 14 dział średniego i 15-22  dział ciężkiego kalibru - łącznie około 800 żołnierzy i oficerów.

Podczas zwiedzania doszliśmy do bardzo ciekawej sali akustycznej która służyła do nawoływania żołnierzy z zakątków fortu. Poznaliśmy wiele ciekawostek o elementach konstrukcyjnych fortu i o taktyce obrony.

Dowiedzieliśmy się , co to jest kaponiera, po co w forcie była stajnia, dlaczego produkowano tu najwięcej w regionie pieczarek oraz, jak dwutłokowy potężny silnik diesla generował prąd dla fortu.

Szymon Wierzbowski, Michał Brandykowski, Dominik Parzych, Artur Kwiatkowski, Damian Migda

Toruński Dzień Żołnierzy Wyklętych na Barbarce - 14 marca 2015

W sobotę 14 marca od 10.00 do 16.00 uczestniczyłam z moimi uczniami w  imprezie dla uczczenia pamięci Żołnierzy Wyklętych, która odbyła się w osadzie leśnej Barbarka.

Była to  gra terenowa związaną z tematyką antykomunistycznego podziemia niepodległościowego.

Konkurs ten powstał z inicjatywy prof. Wojciecha Polaka i wspierają go władze Miasta Torunia, gdyż dzięki niej młodzież ma okazję poznawać naszą historię.

Z naszej szkoły w konkursie uczestniczyło ośmioro uczniów. Byli to: Bartosz Krygier, Dawid Wędołowski, Szymon Wierzbowski, Artur Kwiatkowski, Damian Migda, Szymon Wiśniewski, Krystian Glich, Mateusz Zieliński. Ponadto towarzyszyły nam dwie zaprzyjaźnione „sanitariuszki”- uczennice innych szkół - Nicola i Paulina.

Konkurs polegał na wykonaniu kilku zadań sprawnościowych i teoretycznych takich jak: przejście po parku linowym na czas, strzelanie, rzut granatem, rozpalanie ogniska, określenie azymutu z kompasem, pierwsza pomoc, test wiedzy o żołnierzach wyklętych.

Jestem bardzo dumna z drużyny Samochodówki. Z przyjemnością obserwowałam, jak świetnie się bawią przebierając się w stroje z tamtych czasów i ile „partyzanckiego” zapału mają  w walce o wyniki.

W większości zadań sprawnościowych otrzymali maksymalną ilość punktów. Każdy dostał dyplom, dwie książki i mapę zabytków w naszym województwie.

Bartosz został wyróżniony przez profesora Polaka dodatkową nagrodą za najbardziej autentyczne przebranie.

Zrobiliśmy ponad 100 zdjęć i każde z nich wygląda jak kadr z filmu o innej epoce i oddaje atmosferę tego zdarzenia.

Wszyscy jesteśmy pod wrażeniem tego konkursu i moi uczniowie chcą w przyszłym roku powalczyć o nagrodę główną - „Szablę pułkownika Pileckiego”.

Brygida Gorczyńska

Rynek Staromiejski - 14 luty 2015

Tematem wycieczki były ciekawostki rynku staromiejskiego. To ciekawe, że plac o wymiarach 105/109 można zwiedzać prawie dwie godziny.
Tyle tu nie……samowitych spraw.

Dowiedzieliśmy się jak powstał pomnik Kopernika, kim była „gruba Maryna”, kto odwiedzał „Gospodę pod Turkiem”, do której apteki chodził Kopernik, dlaczego kościół Św. Ducha ma wieżę, a kościół NMP jej nie ma, czym się zajmował furtian, dlaczego jest tu hotel „Pod trzema koronami” i o jakie korony tu chodzi, gdzie jest „Informacja turystyczna” i dlaczego „ Filuś” pilnuje parasola.

Artur- uczestnik wycieczki – ucieszył się, że tu ma swój dwór - Dwór Artusa. I również olśniło nas jak wyglądało średniowieczne podwórko, co robi kot na dachu, na czym polega barok w „Domie pod gwiazdą” i że tu na rynku jest dom, w którym naprawdę urodził się Kopernik.

Na koniec wylądowaliśmy w barze „Małgośka” i tu po ciepłej zupie podsumowaliśmy wycieczkę. Efektem była mapka rynku, na której każdy z nas nazwał obiekty, które widział.

Artur Kwiatkowski - klasa IIb/z

Damian Migda - klasa IIb/z

Ulica Żeglarska

W dniu 6 grudnia 2015 naszej wycieczce towarzyszył mróz - było zimno. Tematem wycieczki była ulica Żeglarska. Rozpoczęła się wiec przy bramie Żeglarskiej. Tu dowiedzieliśmy się, że pełniła ona rolę ceremonialną - czyli witano tu znamienitych gości odwiedzających Toruń. A ponieważ częstymi gośćmi byli królowie to zwano tę ulicę „Via Regia” – Droga królewska.

Dalej był Pałac Dąbskich i kilka ciekawych kamienic. Potem dowiedzieliśmy się też , gdzie jest „ Palec Boży” na katedrze, co kryje się pod nazwą „gmerki”, skąd brali wodę pitną Torunianie w średniowieczu, jakie ciekawostki są w katedrze Św. Janów i uff.. na koniec wdrapaliśmy się po setkach schodów na wieżę katedry, by stąd podziwiać panoramę Torunia i dzwon Tuba Dei.

Na koniec wylądowaliśmy ….. na ośle.

Michał Piernik - kl. Ie/z

Pierwsza wycieczka

27 września 2014 r. odbyła się pierwsza wycieczka koła regionalno-historycznego, istniejącego od niedawna w naszej szkole. Jej głównym tematem były mury obronne i baszty naszego pięknego miasta.

Podczas wycieczki mieliśmy okazje obejrzeć baszty: Krzywą Wieżę, Gołębnik, Monstrancję i Koci Łeb oraz 3 istniejące bramy. Poznaliśmy legendy i ciekawostki dotyczące Torunia.

Dziś już wiemy, która część toruńskiego muru jest najstarsza i jak wykorzystywane były poszczególne baszty. Wszystkie widziane obiekty nanieśliśmy na mapę Starówki.

Odwiedziliśmy także pomnik wielkiej torunianki - Elżbiety Zawackiej.